İçeriğe atla


Led tipleri, teknik özellikleri ve bağlantı şekilleri


17 cevap var

#1
Mehmet Özyürek

  • Gece Uçuşu Cevheri
  • 3,398 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Ford
  • Model : 2006 Mondeo Ghia
  • Şehir : Nevşehir
LED nedir ?
LED, kelime olarak Light Emmitting Diode'un (Işık Yayan Diyot) baş harflerinden oluşmaktadır. Yapı itibarı ile N ve P tipi yarı-iletken katmanlar arasına sandviç edilmiş aktif katman tabakasından ve bunların elektriksel bağlantılarından oluşan opto elektronik bir elemandır.

LED'ten doğru yönde bir akım geçirildiğinde elektronlar aktif katmanı uyarır ve aktif katmanda ışık üretilir. Üretilen ışık doğrudan veya reflektörden yansıma ile pencere katmanından yayılır.

LED'ler aktif katmanın materyal yapısına bağlı olarak görülebilir ışık tayfının belirli bir bölümünde ışık yayarlar. Başka bir deyişle tek renk ışık üretilir ve aktif katmanda kullanılan materyal LED ışığının rengini belirler.

Yüksek seviyede ışık veren renkli LED'lerde aktif katman olarak farklı materyaller kullanılır (GaAs, Gap, GaN, AlInGaP ve InGaN).

Avantajları :
  • Tek renkli (dar bantlı) olması : Işık istenilen dalga boyunda olduğu için renk filtresi, prizma gibi renk ayrıştırıcılara ihtiyaç yoktur. Örneğin stop lambasında 617 nm dalga boyunda kırmızı LED'lerde üretilen ışığın tamamı kullanılır. Oysa akkor lambalarda üretilen ışığın mavi ve yeşil bileşenleri bastırılarak sadece kırmızı bileşeni kullanılır.
  • Küçük olması : Küçük ebatlı armatürler geliştirilir, ışık kolayca yönlendirilebilir. Tasarımcılara geniş ve kolay kullanım imkanları sağlar.
  • Hızlı olması : 200 ns içinde ışık vermeye başlar.
  • Uzun ömürlü olması : Kullanıma bağlı olarak 100.000 saate kadar ömrü vardır.
  • Verimli olması : Şimdilik ulaşılabilen 130 lm/W değeri ile 90 lm/W verimliliğe sahip xenon ve 20 lm/W verimliliğe sahip halojen ışık kaynaklarından çok daha etkili kullanılabilmektedir.
  • Düşük ısı üretmesi : Enerjiyi daha etkin kullanabilen LED'lerde ısı 110 C'den daha düşükken, halojen ampullerde ısı 3000 C, xenon ampullerde 700 C'ı bulmaktadır.
  • Esnek olması : Görülebilir renk tayfındaki hemen hemen bütün renkler elde edilebilir ve ışığı kısılabilir.
  • Dayanıklı olması : Cam, flaman gibi kırılgan elemanlar ihtiva etmez. Nem ve suya dayanıklı olup, bakıma ihtiyaç duymaz.
  • Çevreci olması : Yapısında civa gibi ağır metallar ve halojen gazları içermez.
Elektriksel özellikleri :
LED'ler doğru akımla çalışırlar. Ters gerilime tahammülleri azdır ve 5V gibi ters gerilimle bile bozulabilirler. LED'lerin uzun ömürlü olması uygun voltaj ve akımla kullanılmasına ve aşırı ısınmamasına bağlıdır.

Tasarım yapılırken üreticisinden temin edilecek teknik bilgiler göz önüne alınarak optimum elektriksel değerler ile çalıştırılmalıdır. Eğer elimizdeki LED hakkında hiçbir teknik bilgiye sahip değilsek 20 mA akımla sürülmesi önerilir.

Yapılarına göre değişmekle birlikte LED'lerin çalışma voltajı 1.6V ile 4V aralığında, çalışma akımı da 10 mA ile 700 mA aralığında değişmektedir.

Devreye bağlanırken polaritelerine dikkat etmek gereklidir. Power LED'lerde + ve - polariteler yazı ile belirtilmiştir. 3mm, 5mm ve 10mm LED'lerde uzun bacak + polarite, kısa bacak - polaritedir.

Bacakları eşit kesilmiş bir LED'in polariteleri şöyle anlaşılır : LED şeffaf yapıda olduğundan kalın çanak şeklinde görülebilen çipin bulunduğu yere bağlı olan ayak - polaritedir, ince yapıda olan ve çipe doğru uzantısı olan bacak ise + polaritedir.

LED'ler genellikle seri bağlanıp bir dizin oluşturularak doğru akım veren güç kaynakları (Ör : akü) ile beslenmelidirler.

LED'leri nasıl bağlayacağım, hangi direnci kullanmalıyım ?
Bir LED'e uygulanan voltajın az bir miktar artışı bile büyük akım değişimine neden olarak LED'i bozabilir. Bu yüzden LED'ler akım sınırlaması olmayan besleme kaynaklarına doğrudan bağlanmayıp, akım artışına engel olan bir dirençle bağlanır.

LED'ler zorunlu olmadıkça paralel bağlanmamalıdır. LED'ler aynı paketten çıksa dahi çalışma voltajlarında küçük farklılıklar olabileceğinden paralel kullanılacak her bir LED'e ayrı seri direnç bağlanmalıdır.

R = V/I
yani,
Direnç = (Akü voltajı-LED voltajı) / LED Akımı

Ledler için direnç hesaplama cetveli

Örnek :
Besleme voltajı : 13.5V (Araç çalışır durumda iken akünün voltajı)
LED voltajı : 3.5V
LED akımı : 20 mA (0.02A)

Direnç = (13.5-3.5)/0,02 = 500

Bu LED için 500 ohm değerinde direnç kullanmamız gerektiği ortaya çıkar.

Bağlantı Örnekleri :
Tek LED'li
Eklenen Resim: tek.jpg

Çok LED'li seri
Eklenen Resim: coklu_seri.jpg

Çok LED'li paralel
Eklenen Resim: coklu_paralel.jpg

Işık dağıtımı :
LED'lerin kullanımında ışığın dağıtımı çok önemlidir. LED üzerinde bulunan mercek genellikle tek başına yeterli değildir. Örneğin çok geniş açılı LED'lerin aydınlatma gücü daha az olacaktır. Genellikle özel reflektörler ya da mercekler kullanılarak ışığın dağıtımı sağlanır.

Sık kullanılan LED çeşitleri :
3mm, 5mm, 10mm :
Eklenen Resim: 00025093_0.jpg
SMT :
Eklenen Resim: 00034285_0.jpg
SuperFlux :
Eklenen Resim: superflux_led.jpg
HighPower :
Eklenen Resim: 00038253_0.jpg

Otomobil aydınlatmasında LED
Günümüzde otomobillerin kadran, butonlar, teyp gibi iç aydınlatma elemanlarında yüzlerce LED kullanılmaktadır. 1990'lı yılların başlarında 3. stop lambasında, daha sonra da stop lambalarında LED'ler kullanılmaya başlanmıştır.

Zamanla verimliliği artan beyaz LED'lerin sinyal ve gündüz farlarında kullanımı gittikçe yaygınlaşmaktadır. Daha fazla performans isteyen kısa ve uzun farlarda LED'lerin kullanılması ancak LED'lerde verimliliğin artması ve buna bağlı olan ısının kontrolü, yasal düzenlemelere (ECE) uygun ışık dağılımının sağlanması ile ile mümkün olabilecektir.

#2
Ahmet Kasapoğlu

  • Üye
  • 892 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : BMW
  • Model : 5.20 ia
Gerçekten çok güzel olmuş ellerine sağlık
Aklıma gelmişken yazıyım

ledlerle uğraşırken size bir tavsiye. ledlerin ömrü tamamen ısılarıyla alakalıdır. ısı demekte üzerine düşen voltaj demektir kısaca. yani tipik beyaz bir led 3 volt ta senelerce yanar. 4 volt verirsenizde çok güzel aydınlık yanar ama belki 1 hafta sonra bozulur. yani uygun voltaj değerlerinin dışına pek çıkmayın. voltaj artınca daha parlak yanmaları, sizin düşük voltaj verdiğinizde tam gücünde çalışmıyor heralde diye düşünmenize sebep olmasın. ben çok eskiden böyle düşünür sonra ledleri 3 günde bozardım :)

birde size tavsiyem regülatör kullanmanız olur. çünkü dediğiniz gibi voltajın 12 değil 13.5 olması ledleri bozulmasına sebep olur. araç elektriğide pek stabil değildir. sürekli dalgalanmalar olur.
regülatörler bu dalgalanmayı engeller. örneğin elektrik aldığınız noktaya 7812 regülatör koyarsanız. araç voltajı 18 bile olsa çıkışı herzaman 12 olur.
mavi yeşil beyaz ledler 3 volt
kırmızı sarı ledler 2.5 volt

ledlerin markaları üretim zamanları üretim şekilleri sebebiyle farklı karakteristikleri oluyor.
Ledleri uygulayacağınız noktalara göre ledleri alırken aldığınız yere sormanızı veya montajı tamamlamadan önce kontrol etmenizi öneririm
örneğin benim aracımdaki sinyal ledllerinde hiçbir problem yok toplam 60 ledde aynı şekilde aynı şiddet ve renkte yanıp sönüyor fakat park ledlerinde kullandığım toplam 30 beyaz ledin içinde belki 4 5 farklı renk ve şiddet seviyesi war. ledlerin tamamı paralel bağlı olmasına rağmen farklı zamanlarda üretildikleri için bazısı pempemsi beyaz yanarken biri tam beyaz biri mavimsi beyaz. açıkçası hiç hiç güzel görünmüyor. alırken karışık olmamalarına dikkat edin.

#3
Servet Aydın

  • Gece Uçuşu Cevheri
  • 2,666 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Tofaş
  • Model : LİBERTY
  • Şehir : Kocaeli
Bir çoğumuz ledler ile devreler yapmışızdır.Günümüzde ise ledleri araçlarda kullanmaya başladık.Ancak kullanım yerine göre farklı renk ve güçlerde ledler var.Peki bu ledleri aracımıza bağladıktan sonra sorunsuz bir şekilde senelerce yanmasını nasıl sağlayacağız?Bu sorunun cevabı açıktır.Ledler ışık rengi ve gücüne göre farklı gerilimlerde ve akımlarda çalışır.Yeni teknolojiler ile ledler artık gerilim yerine akım kontrollü sistemler ile kontrol ediliyor.Bu başlık altında ledlerin nasıl sürülmesi gerektiğini paylaşarak yaptığımız vede yapacağımız led projelerinin daha sağlıklı çalışmasını amaçlamış olacağız.benim en çok kullandığım sistemi sizlerle paylaşmak isterim.

Örneğin;hangi tip led kullanacaksam ledin bilgilerini internet veya satıcı(kaç kişi biliyorki!)dan öğrenerek çalışma akımına bakarak devremi yapıyorum.Yapmış olduğum devrenin özelliği sabit akımlı olması.Misal olarak 1 led 30 mA çekiyor.Bu ledi sürücü devre ile direk araç bataryası ile çalıştırıyorum.Şayet led ilave edecek isem mevcut lede seri olarak ilave ediyorum.Bu şekilde kullanım ile değişik adetlerde ledleri sürücünün akımını değiştirerek kullanabiliyorum.

Daha güçlü ledler için power led sürücüleri kullanılabilinir.


Resimde görülen 7812 regüle entegresi 1 amper kapasitelidir.Ancak akım sınırlamalı bağlantı ile 35mA ile sınırlıdır.


Değişik bağlantılar, resimde soldan sağa doğru açıklanmıştır
1 : üç ledli yada dört ledli regülesiz bağlantı
2 : tek yada üç ledli bağlantı (bir ledden üç lede kadar sabit akımlı ışık şiddeti aynı)
3 : arka stop-park uygulamaları için pwm yerine kullanılabilir.
4 : kullanılan ledler 3 volt ise kullanılabilir
5 : en yaygın bağlantı tipidir.çıkışı % 90 stabil eder.araç çalışınca artan alternatör gerilimi ledlerin ömrünü kısaltır.bu devre koruma için ideal ve en basit olanıdır.

Işık çıkacak yerden mercek esirgenmez :)

#4
Muharrem Axoy

  • Üye
  • 3 Mesaj
  • Far : Halojen
  • Otomobil : Fiat
  • Model : 2007

Mesajı Görser41, 13.11.2008, 14:03 tarihinde yazmış:

Bir çoğumuz ledler ile devreler yapmışızdır.Günümüzde ise ledleri araçlarda kullanmaya başladık.Ancak kullanım yerine göre farklı renk ve güçlerde ledler var.Peki bu ledleri aracımıza bağladıktan sonra sorunsuz bir şekilde senelerce yanmasını nasıl sağlayacağız?Bu sorunun cevabı açıktır.Ledler ışık rengi ve gücüne göre farklı gerilimlerde ve akımlarda çalışır.Yeni teknolojiler ile ledler artık gerilim yerine akım kontrollü sistemler ile kontrol ediliyor.Bu başlık altında ledlerin nasıl sürülmesi gerektiğini paylaşarak yaptığımız vede yapacağımız led projelerinin daha sağlıklı çalışmasını amaçlamış olacağız.benim en çok kullandığım sistemi sizlerle paylaşmak isterim.

Örneğin;hangi tip led kullanacaksam ledin bilgilerini internet veya satıcı(kaç kişi biliyorki!)dan öğrenerek çalışma akımına bakarak devremi yapıyorum.Yapmış olduğum devrenin özelliği sabit akımlı olması.Misal olarak 1 led 30 mA çekiyor.Bu ledi sürücü devre ile direk araç bataryası ile çalıştırıyorum.Şayet led ilave edecek isem mevcut lede seri olarak ilave ediyorum.Bu şekilde kullanım ile değişik adetlerde ledleri sürücünün akımını değiştirerek kullanabiliyorum.

Daha güçlü ledler için power led sürücüleri kullanılabilinir.
Dosya Eki DSC00492.JPG

Resimde görülen 7812 regüle entegresi 1 amper kapasitelidir.Ancak akım sınırlamalı bağlantı ile 35mA ile sınırlıdır.
Dosya Eki DSC00489.JPG

Değişik bağlantılar, resimde soldan sağa doğru açıklanmıştır
1 : üç ledli yada dört ledli regülesiz bağlantı
2 : tek yada üç ledli bağlantı (bir ledden üç lede kadar sabit akımlı ışık şiddeti aynı)
3 : arka stop-park uygulamaları için pwm yerine kullanılabilir.
4 : kullanılan ledler 3 volt ise kullanılabilir
5 : en yaygın bağlantı tipidir.çıkışı % 90 stabil eder.araç çalışınca artan alternatör gerilimi ledlerin ömrünü kısaltır.bu devre koruma için ideal ve en basit olanıdır.
Dosya Eki ABCD0001.JPG


çok faydalı bilgiler vermişsiniz.. öncelikle teşekkür ederim.. yalnız kafama takılan birkaç sey var; 5. örnekte 7812 regülatör ve 3 led i 220 ohm dirençle bağlamışsınız R:V/I olduğuna göre ( 12-3,5*3 / 0,02 = 75 , neden 220 ohm) direncin 75 ohm olması gerekmiyormu.

bir diğer sorum 7812 ile regüle edilmiş 12 v luk çıkışa kaç adet led bağlayabiliriz ( 7812 nin çıkış voltajı sabit 12 oluğuna göre 4 adet 3v luk led i seri bağlarsak dirence gerek kalmıyor. doğrumu ? buda demek oluyor ki bir adet 7812 4 ledi sürebilir 20 ledlik bir devere için 5 adet 7812 kullanmak gerekir)

şimdiden teşekkür ederim ... ayrıca elektronik bilgim çok zayıf olduğundan sürçilisan ettim ise affola.. amacım sadece mantığını anlayabilmek..

#5
Servet Aydın

  • Gece Uçuşu Cevheri
  • 2,666 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Tofaş
  • Model : LİBERTY
  • Şehir : Kocaeli

Mesajı Görmuh_1, 9.5.2009, 3:20 tarihinde yazmış:

5. örnekte 7812 regülatör ve 3 led i 220 ohm dirençle bağlamışsınız R:V/I olduğuna göre ( 12-3,5*3 / 0,02 = 75 , neden 220 ohm) direncin 75 ohm olması gerekmiyormu.

bir diğer sorum 7812 ile regüle edilmiş 12 v luk çıkışa kaç adet led bağlayabiliriz ( 7812 nin çıkış voltajı sabit 12 oluğuna göre 4 adet 3v luk led i seri bağlarsak dirence gerek kalmıyor. doğrumu ? buda demek oluyor ki bir adet 7812 4 ledi sürebilir 20 ledlik bir devere için 5 adet 7812 kullanmak gerekir)

şimdiden teşekkür ederim ... ayrıca elektronik bilgim çok zayıf olduğundan sürçilisan ettim ise affola.. amacım sadece mantığını anlayabilmek..

Şayet 75 ohm direnç takarsak led çekeceği en yüksek akımı çekerek tam parlaklıkta yanar.Bu ledi 450-500 derece ısı yayan bir far ampülünün yanında düşün.Dayanma ömrü kısa olacaktır.Zaten farı zar zor söküp takıyoruz.Birde led içinmi sökelim?
Bu nedenle daha yüksek değerde dirençle devre çalıştırılıp ledin %80 randımanla çalışması ön görülüyor.Amaç performansı düşürmeden çok uzun ömürlü işlem yapabilmek.7812 regüle entegresi 4'lü seri led kombinazyonu ile 30 tane paralel led grubunu yakar.Tabi 7812'nin iyi soğutulması kaydı ile.Her bir sırada ledler eğer beyaz ise 30 mA çektiğini hesab edersek.Eğerki sarı led kullanırsak 45 taneye kadar yolu var.
Işık çıkacak yerden mercek esirgenmez :)

#6
Mehmet Özyürek

  • Gece Uçuşu Cevheri
  • 3,398 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Ford
  • Model : 2006 Mondeo Ghia
  • Şehir : Nevşehir
Farın içine led takacak olsam, regüle devresiyle takardım..

#7
Servet Aydın

  • Gece Uçuşu Cevheri
  • 2,666 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Tofaş
  • Model : LİBERTY
  • Şehir : Kocaeli

Mesajı GörÖzyürek, 9.5.2009, 15:19 tarihinde yazmış:

Farın içine led takacak olsam, regüle devresiyle takardım..

+1000
Işık çıkacak yerden mercek esirgenmez :)

#8
Halil Şahin

  • Üye
  • 478 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Hyundai
  • Model : accent
  • Şehir : Uşak

Mesajı Görser41, 9.5.2009, 11:39 tarihinde yazmış:

Şayet 75 ohm direnç takarsak led çekeceği en yüksek akımı çekerek tam parlaklıkta yanar.Bu ledi 450-500 derece ısı yayan bir far ampülünün yanında düşün.Dayanma ömrü kısa olacaktır.Zaten farı zar zor söküp takıyoruz.Birde led içinmi sökelim?
Bu nedenle daha yüksek değerde dirençle devre çalıştırılıp ledin %80 randımanla çalışması ön görülüyor.Amaç performansı düşürmeden çok uzun ömürlü işlem yapabilmek.7812 regüle entegresi 4'lü seri led kombinazyonu ile 30 tane paralel led grubunu yakar.Tabi 7812'nin iyi soğutulması kaydı ile.Her bir sırada ledler eğer beyaz ise 30 mA çektiğini hesab edersek.Eğerki sarı led kullanırsak 45 taneye kadar yolu var.



servet bey merhaba
burdaki yazınızda merak ettiğim nokta bir tane 7812 regülesine en fazla 45 tane sarı led mi kullanılabilir tam anlamadım da??kısaca asıl sorumu sorayım elimde 20 tane superlüx led var 2 tane de regule var bunlar yeterli mi?ısınır mı?

#9
Mehmet Özyürek

  • Gece Uçuşu Cevheri
  • 3,398 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Ford
  • Model : 2006 Mondeo Ghia
  • Şehir : Nevşehir
20 tane regule dediğiniz 20 tane 7812'mi.. ?
1 tane 7812 ile 20 ledi yakabilirsiniz...

#10
Misafir_phoenix_*

  • Misafirler
bende ledlerin ömrü ile ilgili bilgi eklemek istedim. zira bende bilmiyordum.

LED'lerin ömürleri

Teorik olarak yapılan hesaplamalar ve deneyler LED'lerden 100.000 saat üzerinde bir süre istifade edebiliceğimizi ortaya çıkarmaktadır. Elektriksel, ısıl kondisyon (soğutma), çevresel etkiler, kullanılan çevre elemanları, kılıfın materyel yapısı vb. etkenler göz önüne alındığında 50.000 saat ve üzeri hizmet ömrü olduğu kabul edilebilir.

#11
Murat Muzoğlu

  • Üye
  • 4 Mesaj
  • Far : Halojen
  • Otomobil : Renault
  • Model : Megane
  • Şehir : Elazığ
Arkadaşlar verdiğiniz bilgiler için teşekkürler .

#12
Selçuk Keleş

  • Yönetici
  • 5,197 Mesaj
  • Far : Halojen
  • Otomobil : Peugeot
  • Model : 406
  • Şehir : İstanbul

Mesajı GörO.B.K, 23.1.2010, 4:28 tarihinde yazmış:

Yeni bir site buldum. Led ile ilgili her türlü hesaplama var. Ayrıca "led guru" kısmında size şema da öneriyor. Yani siz kaç led kullanacağınızı, voltajı giriyorsunuz, o size şöyle bağla ve şu direnci kullan diye çiziyor.

http://ledcalc.com

not: ingilizce'de küsüratlar virgül ile değil, nokta ile ayrıldığından voltajı girerken 3,2 değil 3.2 olarak girin. Yoksa hata verir.


Linklere ekledim, teşekkür ederim.
Gece Uçuşu - Karanlık Işığın Yokluğudur ...
Gezen İnsan - Doğa, Kültür, Tarih ...
Ford Club Türkiye - Daha İyiye Doğru ...



#13
Oktay Toker

  • Üye
  • 3,060 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Mazda
  • Model : 91 mazda323F hb.
  • Şehir : Ankara
lümen hesaplama linki

http://led.linear1.org/lumen.wiz

Bu mesaj Oktay Toker tarafından düzenlendi: 28.05.2010 - 03:56

96 Ford Mondeo hb ghia oto.(2009-2011)
91 Mazda 323F oto.(2013-)
tamircioktayy@hotmail.com 05330363764

#14
Oktay Toker

  • Üye
  • 3,060 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Mazda
  • Model : 91 mazda323F hb.
  • Şehir : Ankara
CRI nedir?
CRI - (Color Rendering Index, Renk Sunum Şçeriği) - Renk Sunumu bir ışık
kaynağının cisimlerdeki renk üretimidir. 0-100 arasında değerlendirilir. 100 en
canlı rengi gösterir. 80 CRIlık bir ışık kaynağı 60 CRIlıktan daha canlı ışık
verir.

Kelvin nedir?
Kelvin Sıcaklığı ışık kaynağının kendisinin genel rengini ifade eder. Bir ışığı
sıcak ya da soğuk olarak ifade ettiğinizde onun kelvini hakkında bilgi vermiş
olursunuz. Düşük kelvinler (ör. 3000K) sıcak ışığı, yüksekler ise ör (8000K)
düşük sıcaklığı belirtir. 5000-6500 arası Kelvin gün ışığına karşılık gelir.
1000 K: kandil, yağ lambası
2000 K: Gün batımı, gün doğumu. Yüksek basınçı sodyum lambalar.
2700 K: Sıcak beyaz florasanlar.
2850 K: Klasik telli ev ampülleri
3000 K: Stüdyo lambaları
3500 K: Kuartz halojen lambalar.
4000 K: Flaş ampüller.
4100 K: Soğuk beyaz florasanlar.
5000 K: Mavi flaş lambaları, elektronik flaş, ortalama gün ışığı.
6000 K: Açık öğlen güneşi, standart Metal Halide (HID) lamba.
7000 K: Biraz kapalı gökyüzü.
8000 K: Bulutlu, sisli gökyüzü.
10,000 K: Tam kapalı gökyüzü.
11,000 K: Güneşsiz, mavi gök yüzü.
20,000 K: Açık havada, dağdaki gölgeler.

Lümen nedir?
Işık Enerjisinin ölçüsüdür. Diğer bir deyişler bir ışık kaynağından toplam çıkış
lümenle ifade edilir. Lümen ne kadar yükse ışık o kadar parlak gözükür. 1 lumen
= 0.00146 W

Lüks nedir?
Özgül ışık miktarıdır. Metrekare başına düşen lümenden hesaplanır.

Watt nedir?
Watt güç birimidir. Genellikle lümenle karıştırılır. Lümen bir lambanın
parlaklığını belirtir, watt ise o lambanın yanarken harcadığı gücü. AYNI TŞPTE
BŞR LAMBA'NIN yüksek wattlısı yüksek lümen, düşük wattlısı düşük lümen verir. 1
lumen = 0.00146 W


lümen hesaplama linki

http://led.linear1.org/lumen.wiz

Aşağıdaki tabloda gerçek olarak 1Watt a karşılık alınacak Işık Lümen cinsinden belirtilmiştir. Buna göre LED’in hangi ampule karşı nasıl bir tasarruf sağladığı net olarak hesaplanabilir.Bazı bilim adamlarının araştırmalarına göre Flüoresan ışığı kronik esnemeye neden olmaktadır. Flüoresan ışık, öğrenme ve konsantrasyon yetimizi yüzde 60 oranında düşürmektedir. Gün içinde saatlerce bu ışığa maruz kalan birinin bağışıklık sisteminin zayıfladığı ispatlanmış bir gerçektir.

IŞIK KAYNAĞI Lm/Watt ÖMÜR
LED 100Lm 50000
Enkandesen 10lm 1000
Tungsten 20lm 2000
Fluoresan 60Lm 6000
Civa 55Lm 8000
Metal Halojen 85Lm 6000
Alçak Basınçlı Sodyum 200Lm 10000
Yüksek Basınçlı Sodyum 138Lm 12000
Endüksiyon 70Lm 6000

IP SINIFLANDIRMASI
Aydınlatma armatürleri yabancı cisimler, toz ve rutubete karşı koruma derecelerine göre IES standartlarına uygun IP(International Protection )numaralarına göre sınıflandırılmaktadır. IP (X1; X2 ) birinci rakam yabancı cisim ve toz girişine; ikinci rakam ise su sızdırmazlığına karşı koruma sınıfını ifade etmektedir.

1. Rakam
1. 50 mm den büyük katı cisimlere karsı korumayı,
2. 12 mm den büyük katı cisimlere karsı korumayı,
3. 2,5 mm den büyük katı cisimlere karsı korumayı,
4. 1.0mm den büyük katı cisimlere karsı korumayı,
5. Toza karsı korumayı,
6. Toz geçirmeyecek şekilde korumayı belirtir.

2. Rakam:
1. Damlayan suya karsı korumayı,
2. 150 ye kadar eğik durumda damlayan suya karsı korumayı,
3. Püskürtülen suya karsı korumayı,
4. Sıçrayan suya karsı korumayı,
5. Fışkıran suya karsı korumayı,
6. Şiddetli su fışkırmasına karsı korumayı,
7. Suya daldırıp çıkarmaya karsı korumayı,
8. Su altında kullanılabilecek düzeyde korumayı belirtir.

RENK TAYFI
Nanometre (nm): Nanometre, metrenin milyarda birine eşit, ışığın dalga boyunu ölçmekte kullanılan uzunluk birimidir. Işık elektromanyetik bir dalgadır. Işığın özellikleri, radyo dalgalarından gamma ışınlarına kadar gidebilen, elektromanyetik dalganın boyuna göre değişir. 380nm –780 nm arasında değişen dalgalar aracılığıyla taşınan enerji, retinadaki alıcıları uyararak, renk uyarıları üretir. CIE (Commission Internationale de l’Eclairage) 380 nm ile 780 nm arasındaki dalga boylarını “görülebilir” olarak belirlemiştir.

IŞIK ŞŞDDDETŞ
Kandela (cd) : Işık şiddeti, birim zamanda belli bir doğrultuda yayılan ışığın yoğunluğu ile ilgilidir. Veya: belli bir doğrultuda birim uzay açı içinden yayılan ışık akısı olarak da tanımlanabilir.
1 kandela=­­­­1 Lümen / 1 Steradyan

AYDINLIK DÜZEYŞ
Lux (lux): Aydınlık düzeyi, bir yüzeyin birim alanına birim zamanda düşen ışık akısı miktarıdır. Tanım olarak, aydınlık düzeyi yüzeyin ışık akısının o yüzeyin alanına bölümüne eşittir.
1 lux= 1 Lümen / 1 m2

IŞIK SICAKLIĞI
Kelvin (k): Teorik olarak renk sıcaklığı, siyah bir kütlenin belirli bir renkte ışık vermesi için ısıtılması gereken sıcaklıktır. Birimi Kelvin’dir. Düşük renk sıcaklığı, kırmızı/sarı tonlarında daha sıcak renkleri, yüksek renk sıcaklığı da mavi tonlarını ifade eder. Renk sıcaklığı insan psikolojisi üzerinde etkilidir. Aydınlatılacak yerin özelliklerine ve işlevine göre uygun renk sıcaklığı seçilmelidir. Renk sıcaklığı üç grupta toplanmaktadır.

Eklenen önizleme(ler)

  • Eklenen Resim: resim.JPG

96 Ford Mondeo hb ghia oto.(2009-2011)
91 Mazda 323F oto.(2013-)
tamircioktayy@hotmail.com 05330363764

#15
Mehmet Demirci

  • Üye
  • 75 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Citroen
  • Model : Yeni C4 Hdi
  • Şehir : Balıkesir

Mesajı GörServet Aydın, 13.11.2008 - 13:03 tarihinde yazmış:

Bir çoğumuz ledler ile devreler yapmışızdır.Günümüzde ise ledleri araçlarda kullanmaya başladık.Ancak kullanım yerine göre farklı renk ve güçlerde ledler var.Peki bu ledleri aracımıza bağladıktan sonra sorunsuz bir şekilde senelerce yanmasını nasıl sağlayacağız?Bu sorunun cevabı açıktır.Ledler ışık rengi ve gücüne göre farklı gerilimlerde ve akımlarda çalışır.Yeni teknolojiler ile ledler artık gerilim yerine akım kontrollü sistemler ile kontrol ediliyor.Bu başlık altında ledlerin nasıl sürülmesi gerektiğini paylaşarak yaptığımız vede yapacağımız led projelerinin daha sağlıklı çalışmasını amaçlamış olacağız.benim en çok kullandığım sistemi sizlerle paylaşmak isterim.

Örneğin;hangi tip led kullanacaksam ledin bilgilerini internet veya satıcı(kaç kişi biliyorki!)dan öğrenerek çalışma akımına bakarak devremi yapıyorum.Yapmış olduğum devrenin özelliği sabit akımlı olması.Misal olarak 1 led 30 mA çekiyor.Bu ledi sürücü devre ile direk araç bataryası ile çalıştırıyorum.Şayet led ilave edecek isem mevcut lede seri olarak ilave ediyorum.Bu şekilde kullanım ile değişik adetlerde ledleri sürücünün akımını değiştirerek kullanabiliyorum.

Daha güçlü ledler için power led sürücüleri kullanılabilinir.
Dosya Eki DSC00492.JPG

Resimde görülen 7812 regüle entegresi 1 amper kapasitelidir.Ancak akım sınırlamalı bağlantı ile 35mA ile sınırlıdır.
Dosya Eki DSC00489.JPG

Değişik bağlantılar, resimde soldan sağa doğru açıklanmıştır
1 : üç ledli yada dört ledli regülesiz bağlantı
2 : tek yada üç ledli bağlantı (bir ledden üç lede kadar sabit akımlı ışık şiddeti aynı)
3 : arka stop-park uygulamaları için pwm yerine kullanılabilir.
4 : kullanılan ledler 3 volt ise kullanılabilir
5 : en yaygın bağlantı tipidir.çıkışı % 90 stabil eder.araç çalışınca artan alternatör gerilimi ledlerin ömrünü kısaltır.bu devre koruma için ideal ve en basit olanıdır.
Dosya Eki ABCD0001.JPG


Abi resimleri güncelleme şansın var mı ? açılmıyorda . :wub:

#16
Salih Karali

  • Üye
  • 46 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Hyundai
  • Model : starex
  • Şehir : İstanbul

Mesajı GörMehmet Demirci, 24.08.2013 - 18:16 tarihinde yazmış:

Abi resimleri güncelleme şansın var mı ? açılmıyorda . :wub:
+1

#17
Servet Aydın

  • Gece Uçuşu Cevheri
  • 2,666 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Tofaş
  • Model : LİBERTY
  • Şehir : Kocaeli
En kısa sürede bulup yükleyeceğim
Işık çıkacak yerden mercek esirgenmez :)

#18
Servet Aydın

  • Gece Uçuşu Cevheri
  • 2,666 Mesaj
  • Far : Xenon
  • Otomobil : Tofaş
  • Model : LİBERTY
  • Şehir : Kocaeli
Değişik bağlantılar, resimde soldan sağa doğru açıklanmıştır
1 : üç ledli yada dört ledli regülesiz bağlantı
2 : tek yada üç ledli bağlantı (bir ledden üç lede kadar sabit akımlı ışık şiddeti aynı)
3 : arka stop-park uygulamaları için pwm yerine kullanılabilir.
4 : kullanılan ledler 3 volt ise kullanılabilir
5 : en yaygın bağlantı tipidir.çıkışı % 90 stabil eder.araç çalışınca artan alternatör gerilimi ledlerin ömrünü kısaltır.bu devre koruma için ideal ve en basit olanıdır.

Gönderilen Resim

Bu mesaj Servet Aydın tarafından düzenlendi: 15.02.2014 - 10:11

Işık çıkacak yerden mercek esirgenmez :)





1 Kullanıcı bu konuyu okuyor

0 üye, 1 ziyaretçi, 0 gizli üye