• Duyurular

    • Selçuk Keleş

      Halojen farlara takılan H1/H4/H7/H11 tipi xenon kitler ve led ampullerle ilgili mesajlar   21-12-2015

      Gece Uçuşu'nda mercekli ya da merceksiz halojen farlara takılan H1/H4/H7/H11 tipi xenon kitler ve led ampuller, stop/sinyal lambalarına takılan P21 tipi led ampullerle ilgili hiç bir konuya ya da mesaja yer verilmemektedir.

      Güvenlik birinci önceliğimizdir.

      Bu xenon kitler ve led ampuller farın odak ve geometrisine tam uymadığından yeterli ve düzgün aydınlatma sağlayamamakta, diğer sürücülerin gözlerini kamaştırmakta, aracın elektronik sisteminde sorun çıkarmakta ve sürüş güvenliğini düşürerek trafikte tehlike oluşturmaktadır. 

      Bilgimizi ve tecrübemizi oem xenon/led mercek/yansıtıcı montajı üzerinde yoğunlaştıracağız. İç aydınlatmada led kullanımı konularında bir kısıtlama bulunmamaktadır. 

      Bu kurala uymayan mesajlar silinecek, cevap yazmakta ya da mesaj göndermekte ısrar eden üyenin üyeliği iptal edilecektir.
M. Eyüp Ateş

Volt, Amper, Watt, Ohm Ve Ampul Arıza Işıkları İlişkisi

Recommended Posts

M. Eyüp Ateş    5
M. Eyüp Ateş

Merhabalar arkadaşlar. Bu forumdaki ilk konum bu sebeple önce kendimi tanıtayım :) Adım Muhammed Eyüp Ateş. 25 Yaşındayım.  Mimarlık bölümü son sınıf öğrencisiyim. Elektrik elektronik ve mekaniğe olan ilgim sadece hobi ve ihtiyaçtan ibaret. Bu işlerin uzmanı falan değilim ama dilim döndüğü kadarıyla bazı arkadaşlar için faydalı olabileceğini düşünerek bu konuyu açmak istedim. Hatam veya kusurum olursa lütfen düzeltin.

 

Şimdi gelelim konumuza. Volt amper ve watt arasındaki ilişkiyi ilk etapta anlamak çok mümkün olmayabilir. Bu başlıkta elektrik kısmını örneklerle iyice basite indirgeyerek anlatmaya çalışacağım ve araçlarımıza sonradan taktığımız led far, park, plaka, geri vites, tavan ampulleri vs neden ve hangi durumlarda arıza lambası yaktığını ve bunun güvenli şekilde nasıl önüne geçebileceğimizi açıklayacağım. 

 

Volt ve Amper ile başlayalım. Volt gerilimin birimidir. Amper ise akımın birimidir. Şöyle somutlaştırmayı deneyelim. Aracımızı yıkamak için elimize bir su hortumu aldık vanayı açtık fakat su aracımızı temizleyecek kadar tazyikli akmıyor bizde vanayı sonuna kadar açtık baktık ki suyun basıncı hala yetersiz peki biz ne yapıyoruz ? hortumun ucunu sıkıyoruz ki su daha tazyikli aksın ve aracımızın üzerindeki pislikleri söküp atsın. Burada dikkat etmemiz gereken şey hortumdan akan su miktarı vanayı sonuna kadar açtıktan sonra hep aynı iken biz ne yaptık hortumun ucunu sıkarak suyun daha tazyikli akmasını sağladık. İşte burada hortumdan akan su miktarın ile amperi(amper/saat olarak ölçülür), hortumun ucundan fışkıran suyun tazyiki ile de voltu anlatmaya çalıştım :) 

 

Peki kardeşim bu watt ne oluyor ? Watt kısaca gücün birimidir. Amper/saat (aracımızı yıkamak için bir saatte kullandığımız su miktarı) ile voltu çarparak bulabiliriz. "Aracımızı yıkamak için kaç litre suya ihtiyacımız var ve bu su ne kadar basınçlı olmalı?" yerine " kaç watt suya ihtiyacımız var?" şeklinde sorabiliriz :) su çok fazla tazyikli olursa aracımıza zarar verir (yüksek gerilim ampulü patlatır), az tazyikli olursa aracımız temizlenmez(düşük gerilim ampulü kısık yakar yada hiç yakmaz), ne kadar çok suyumuz varsa o kadar çok araba yıkayabiliriz (Ampul o kadar uzun süre yanar)

 

Şimdi gelelim işin araçlarımız üzerinde olan kısmına. Otomobil aküleri genelde 12 volt olur( akü zayıfladıkça voltajı düşer,  araç çalışırken 14 voltları görür). Şimdi aracımızın kaputunu açtık üzerinde mesela 60 a/h yazıyor nedir ki bu ne işe yarıyor ? bu değer akümüzün tam doluyken bir saatte verebileceği akım miktarıdır(amper/saat). Hemen basitçe bir hesap yapalım ve iyice anlamaya çalışalım.

 

*Yeni bir akümüz var şarjı tam dolu ve 60 amper/saat akım depolayabliyor. Kısa farlarımızı açık unuttuk ve aracın yanından ayrıldık. Kaç saat sonra akümüz biter ? Kısa farlarımızın her birini 55 watt olarak varsayıyorum(ampulün üzerinde yazar). 

-Watt=Volt x Amper formülümüzü kullanarak 55=12 x ? denklemini kurduk ve ampulümüzün yaklaşık 4.6 Amper/Saat akım çektiğini bulduk

-Aracımızın iki adet kısa far ampulü var öyle ise 4.6x2 yaparak iki ampulümüzün toplamda yaklaşık 9.2 amper/saat çektiğini hesap ettik (bu hesapta park, stop ve plaka ampullerini ihmal ediyorum)

-Akümüz 60 amper /saat akım depolayabiliyordu bizim unutup gittiğimiz kısa far ampullerimiz saatte 9.2 amper akım çekiyor. Öyle ise 60/9.2 işlemi sonucunda akümüzün teorik olarak yaklaşık 6.5 saattle biteceğini hesaplamış olduk.

 

Arkadaşlar yazının devamını vakit buldukça kısım kısım ekleyeceğim en son örnek uygulama ve ölçümler yapıp bunlardan görseller ekleyerek noktalayacağım İnşallah. Eklemek istediğiniz şeyleri ve varsa hatalarımı yazarsanız çok sevinirim. Herkese hayırlı geceler :)

tarihinde M. Eyüp Ateş tarafından düzenlendi
  • Beğen 3
  • Teşekkür et 2

İletiyi paylaş


Link to post
Oktay Toker    2.591
Oktay Toker

Hoş geldin.Eline sağlık.

 

 

tarihinde Oktay Toker tarafından düzenlendi

İletiyi paylaş


Link to post
Mürsel Balcı    141
Mürsel Balcı

Hoşgeldiniz güzel bir yazı olmuş devamını bekliyoruz

ASUS_Z012D cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

İletiyi paylaş


Link to post
Servet Aydın    1.150
Servet Aydın

Yazı uzun ise bu kafidir anlamak için :)

 

 

3EO7kr.jpg

  • Beğen 3
  • Mutlu 1

İletiyi paylaş


Link to post

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap