Selçuk Keleş

Otomobil aydınlatmasının tarihçesi

Recommended Posts

Selçuk Keleş

1908 :

Otomobilde dinamonun kullanılmaya başlanması ile birlikte elektrikli ampuller de kullanılmaya başlandı. Bu ampullerin en kötü yanı aniden ve sıkça bozuluyor olmasıydı.

Farda ışığı yola direkt olarak yansıtan parabolic aynalar kullanılıyordu. Işığın dağılımı o kadar kötüydü ki, geceleyin karşılaşan iki otomobilden biri durmak zorunda kalıyordu.

post-5-1259915897_thumb.jpg
 

1917 :

Özel kaplamalı metal reflektör ve yeni ampul soketlerinin kullanılmaya başlanması. Bu reflektörlerde daha gelişmiş odaklama ayarları yapılabiliyordu.
 

1919 :

Kısa ve uzun far için ayrı reflektörler kullanılmaya başlandı. Bu düzenleme ile birlikte ışığın dağılımı sorunu da kısmen çözülmüş oldu.
 

1926 :

Stop lambası kullanılmaya başlandı.

post-5-1290336745.jpg
 

1931 :

Ön sis farı kullanılmaya başlandı. Sis farı özel optik yapısı ile kısa farın aksine yüzeyi aydınlatıyor, ışığın siste geri yansımasını engelleyebiliyordu.

post-5-1259915901_thumb.jpg
 

1945 :

Asimetrik ışık deseninin kısa farlarda kullanılmaya başlanması ile yolun sağ tarafına daha fazla ışık yansıtılması sağlanarak karşıdan gelen trafiğin üretilen ışıktan rahatsız olması engellendi.
 

1948 :

Statik viraj farı ilk defa Tucker Torpedo'da kullanıldı.
 

1958 :

BM Avrupa Ekonomik Komisyonu (UNECE), otomobil aydınlatmasının üye ülkeler tarafından uyulması gereken tüm standartlarını belirledi.
 

1962 :

Otomobil aydınlatmasında kullanılan ilk halojen ampul olan H1 üretildi.

post-5-1290336271.jpg

1966 :

Arka sis farı kullanılmaya başlandı.
 

1967 :

H3 ampul üretildi.

post-5-1290336277.jpg

1971 :

H4 ampul üretildi.

post-5-1290336282.jpg

1974 :

3. stop lambasının gerideki sürücüyü daha iyi uyardığı bir psikolog tarafından keşfedildi.

Elektrikli far seviye ayarlama mekanizması kullanılmaya başlandı.
 

1983 :

Elipsoidal (mercekli) far üretildi.

post-5-1290338977.jpg
 

1988 :

Free form (şeffaf) far üretildi.

post-5-1259915908_thumb.jpg
 

1992 :

Xenon far ilk defa BMW 7 serisinde kullanıldı.

H7 ampul üretildi.

Led'li 3. stop lambası ilk defa BMW 3 Cabrio'da kullanıldı.

post-5-1290336291.jpg

1993 :

Şeffaf ön camlı free form far üretildi.
 

1994 :

Daha gelişmiş aydınlatma sistemlerinin geliştirilmesi için üye firmalar Eureka E!1403 projesi altında çalışmalara başladılar.
 

1997 :

Mavimsi ışık veren ampuller ve Xenon gazı içeren yüksek performanslı halojen ampuller üretildi.
 

1999 :

H8, H9, H11 ampulleri üretildi.

post-5-1259915912_thumb.jpg
 

2000 :

Bi-Xenon far ilk defa Saab 9.5 serisinde kullanıldı.
 

2002 :

Eureka E!1403 projesine bağlı olarak statik ve dinamik viraj farlarının çalışmaları hız kazandı.

Led'li far geliştirme çalışmaları hız kazandı.
 

2003 :

Viraj farları Avrupa ülkelerinde kullanılmak üzere onay aldı.

Led'li park ve gündüz farı (DRL) ilk defa Audi A8'de kullanıldı.

Statik ve dinamik viraj farı ilk defa Opel Signum'da birlikte kullanıldı.
 

2005 :

Yasal yeterliliğe sahip ilk Led'li kısa far prototipi üretildi.
 

2006 :

Değişken elektromotor teknolojisi ile tüm adaptif fonksiyonlarını gerçekleştirebilen far ilk defa Mercedes Benz E sınıfında kullanıldı.

post-5-1259915917_thumb.jpg


2007 :

Tüm fonksiyonları Led'le çalışan far ilk defa Audi R8'de kullanıldı.

Civasız ampul kullanılan bi-xenon far ilk defa Toyota Auris ve Audi A5'te kullanıldı.

post-5-1290330271.jpg


2008 :

Farlar için geliştirilen Led'lerde 1000 lümen bariyeri aşıldı.

BM Avrupa Ekonomi Komisyonu (UNECE) 2011'den itibaren gündüz farı kullanımını standart haline getirme kararı aldı.

post-5-1290332098.jpg


2009 :

Dinamik uzun far ilk defa Mercedes Benz E serisinde kullanıldı. Sistem ön camda bulunan kamera aracılığıyla karşıdan gelen veya önde giden araçları algılıyor, göz kamaştırmaması için ışık desenini sürekli bu araçların gerisinde konumlandırabiliyordu.

post-5-1290334469.jpg


2010 :

Tamamen ledlerden oluşan adaptif far ilk defa Mercedes CLS'de kullanıldı.

Yeni xenon ampul tiplerinin (D5S/D6S/D7S) geliştirilme çalışmaları başladı.

post-5-1290335106.jpg


2013 :

Matrix led far sistemi ve sıralı sinyal lambası ilk defa Audi A8'de kullanıldı.

Tamamen ledli farlar C sınıfında görülmeye başlandı. (Seat Leon, Peugeot 308)

25W'lık yeni xenon farlar (D5S/D6S/D8S) farklı sınıflarda görülmeye başlandı. (VW Beetle, Mini Cooper, Kia K3, Ford Focus ST)

post-5-0-39921600-1413117081_thumb.jpgpost-5-0-34138600-1413117196_thumb.jpg


2014 :

Lazer ilk defa BMW i8'in uzun farında kullanıldı. Bu sayede %75 daha az yer kullanılarak %70 performans artışı elde edildi.

2016 :
Halojen ampul performansı standarta göre %130 artışa ulaştı.
İki kademeli (25W/35W) xenon ampul geliştirildi.
Tamamen led'li sürüşe uyumlu (adaptif) stop lambası Mercedes-Benz E serisinde kullanıldı. Lamba, ortam ışığına uyumluydu ve çarpışma-acil durum uyarısı özelliklerini içeriyordu.
2016_2.jpg

2017 :
Tamamen led'li sürüşe uyumlu (adaptif) far ilk defa DS7'de kullanıldı. Aracın iletişim ağına bağlı olan 7 tetikleyici motor 11 aydınlatma fonksiyonunu çalıştırabiliyordu.

2017.jpg

2018 :
Yüksek çözünürlüklü dijital aynalar kullanılan projektör tipi LED farlar ilk defa Mercedes-Benz Maybach'da kullanıldı.
2018_3.jpg

2020 :
Tamamen ledli farlar B sınıfında görülmeye başlandı. (Opel Corsa, Renault Clio)
opel_corsa.jpg

 

İletiyi paylaş


Link to post
Selçuk Keleş

Son güncelleme : 28.07.2020

İletiyi paylaş


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Misafir
Bu konuyu cevapla

×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız mesaja gömüldü.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi Temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.