İçeriğe atla


Xenon / bi-xenon far nedir, nelerden oluşur ?


Bu Konuya Hiç Cevap Verilmemiş

#1
Selçuk Keleş

  • Yönetici
  • 5,521 Mesaj
  • Far : Halojen
  • Otomobil : Peugeot
  • Model : 406
  • Şehir : İstanbul
Xenon far :
Işık dağılımının homojen ve kesilme çizgisinin keskin olması için mercekli elipsoidal projektörler kullanılır. Az da olsa reflektör tabanlı xenon far kullanan üreticiler de bulunmaktadır.
Eklenen Resim: bmw5xf.jpg
Çok güçlü bilgisayar ve özel yazılımlarla dizayn edilen projektör, gün ışığına yakın renkte ışık verebilen xenon ampulün optiğinden yasal düzenlemelerle belirlenen ışık dağılımını elde edebilmek için optimize edilir.

Günümüzde sayısı gittikçe azalan sadece kısa far olarak kullanılan tek işlevli xenon farlarda (xenon ampulün uzun ısınma süresi nedeni ile) ayrıca halojen uzun far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.

Bi-xenon far :
Çift işlevi olan bu far, hem kısa hem de uzun far ışığını bir xenon ampulüyle bir elipsoidal projektörden üretebilmektedir.
Gelişen teknoloji sayesinde ateşleyici entegre edilmiş xenon ampul ve balast kullanılan bi-xenon farlar çok daha kısa sürede tam performans gösterebilmektedir.
Far dizaynına veya üreticinin tercihine göre, uzun far yakıldığında veya selektör yapıldığında ayrıca bulunan halojen uzun farlar da bi-xenon'a ek olarak çalışabilmektedir.
Eklenen Resim: bixenond.jpg
Yasal düzenlemelere uygun kısa ve uzun far ışık dağılımının elde edilebilmesi için projektör yüzeyinde performansa yönelik iyileştirmeler yapılmış ve daha büyük çapta mercek kullanılmıştır.
Eklenen Resim: boschbixenonprojector.jpg
Elipsodial projektör ile mercek arasında bulunan hareketli siper küçük bir motor ile yukarı-aşağı hareket ettirilerek ışık dağılımı değiştirilir, kısa+uzun far geçişi sağlanır. Elektromotor ve siper en az 50.000 defa sorunsuz çalışabilecek yapıda üretilmektedir.
Eklenen Resim: bi_xenon_shield_beam.jpg

Xenon ampul :
Ampulün içine özel bazı metalik gazlar doldurulmuştur. Şçinde bulunan iki elektrotun arasında sıçrayan ark ile ışık elde edilir.Eklenen Resim: xarc.jpg
Halojen ampullerden 5 kat fazla (~3000 saat) ömüre sahip olan xenon ampulü, halojen ampullerden 2,5 kat fazla (~3200 lümen) ışık verebilmektedir.

Şlk çalışma gerilimi yaklaşık 23.000 volt olan ampulün tam performansına ulaşabilmesi için bir kaç sn. ısınması gerekmektedir.

Geliştirilen D1, D3 serisi xenon ampullerde 1000 volt ile çalışan ateşleyici entegre edilmiştir. Ateşleyici en az 100.000 defa sorunsuz çalışabilecek yapıda üretilmekte, balastı koruyan özel devresi ve yüksek gerilimi içinde barındıran yapısıyla güvenliği artırmakta, kapasitör kullanımı ile ampul daha kısa sürede tam performans göstermektedir.

Çevre dostu D3 ve D4 serisi ampuller ise civa kullanılmadan üretilmektedir. D1, D2, D3 ve D4 serisi ampuller değişen güç gereksinimleri ve soket yapıları nedeniyle özel balastlarıyla kullanılabilirler.

Xenon farlı araçlarda genellikle OEM üreticilerinin 4300K civarında renk ısısına sahip aşağıdaki standart xenon ampulleri kullanılmaktadır.

Daha detaylı bilgi için Ampul tipleri, resimleri ve teknik özellikleri linkini inceleyiniz.

Balast :
Xenon ampulün elektriksel gücünü sağlar.
Eklenen Resim: ballast.jpg
Hava koşullarına ve -40C ile +105C arası ortam ısısına dayanıklıdır. Entegre koruyucu devreler içeren kaliteli balastların 3000 saat kadar ömrü vardır.

D2 serisi xenon ampullerle kullanılan 3. jenerasyon balastlarda entegre edilmiş ateşleyici ampulün ısınma gerilimini sağlar. Geliştirilen 4. ve 5. jenerasyon balastlarda entegre ateşleyici bulunmamaktadır. D1 ve D3 serisi ampullerde ateşleyicinin entegre edilmesi sayesinde kabloyla aktarılan gerilim 1000 volta kadar düşürülmüş, balast boyutunun küçültülmesi de mümkün olmuştur.

Daha detaylı bilgi için Balast tipleri, resimleri ve teknik özellikleri linkini inceleyiniz.

Dinamik seviye ayarlama sistemi :
Aracın ani hızlanması, yavaşlaması ya da yük durumuna göre farların yüksekliğinin ayarlanmasını sağlayan bu sistemle karşıdan gelen trafiğin ışıktan rahatsız olması engellenmiştir.

Xenon far bulunan otomobillerde dinamik seviye ayarlama sistemi bulunması 1998 yılında zorunlu hale getirilmiştir.
Farınızın yükseklik seviyesi ayarının kalibrasyonunu yetkili servislerdeki hassas cihazlarda yaptırmalısınız.

Seviye sensörü :
Otomobilin ön ve arka akslarında bulunan sensörler aracın eğimindeki değişiklikleri algılar ve değişimleri kontrol ünitesine aktarırlar. Kontrol ünitesi topladığı bu bilgilerin doğrultusunda seviye motorunu yönetir.Eklenen Resim: sevsens.jpg

Seviye motoru : Farın yükseklik seviyesinin ayarlanması için farın arkasına monte edilmiş küçük elektromotorlar kullanılır ve kontrol ünitesi tarafından yönetilir.
Eklenen Resim: xfsm.jpg
Motorun piminin ileri-geri hareketi ile far içindeki projektör aşağı-yukarı yönlendirilmektedir. Bu motorlar ani fren ya da hızlanmalarda ışığın yükseklik seviyesinin bozulmaması için çok hızlı tepki verebilmektedir.

Far yıkama sistemi :
Elipsoidal farlarda ışığın çıktığı mercek alanı küçük olduğundan bu alan kirlendiğinde ışığı engellemekte ve dağılımını bozmaktadır.
Eklenen Resim: hlwasher.jpg
Plastik camlı farların yaygınlaşması ile birlikte geleneksel silecekli far yıkama sistemi yerini basınçlı su püskürten sileceksiz far yıkama sistemlerine bırakmıştır.

Modern far yıkama sistemleri far camının en az %70'ini temizleyebilecek ve -35 C ile +80 C arası iklimlerde çalışabilecek yapıda üretilirler. Xenon far bulunan otomobillerde far yıkama sistemi bulunması 1996 yılında zorunlu hale getirilmiştir.
Lütfen profil fotoğrafınızı (avatar) bu linkten güncelleyiniz.

Gece Uçuşu - Karanlık Işığın Yokluğudur ...
Gezen İnsan - Doğa, Kültür, Tarih ...
Ford Club Türkiye - Daha İyiye Doğru ...





1 Kullanıcı bu konuyu okuyor

0 üye, 1 ziyaretçi, 0 gizli üye